Македонија напредува побрзо од соседите: високи оценки од Енергетската заедница

Согласно најновиот Годишен извештај за имплементација 2025 на Енергетската заедница, Македонија се вбројува меѓу најнапредните земји во регионот во спроведувањето енергетски реформи. Со постигната оценка од 63%, земјата е значително над просекот на Енергетската заедница од 53% и покажува стабилен раст во клучните области како пазарната либерализација, обновливите извори и заштитата на потрошувачите .

Во текот на 2025 година, Македонија ја модернизираше регулативата со усвојување нов Енергетски закон кој ги приближува националните правила до европското законодавство. Новиот закон ги поттикнува конкуренцијата и активното учество на потрошувачите, воведувајќи концепти како енергетски заедници, агрегација и динамички цени. Пазарот на електрична енергија покажува растечка зрелост: активни се 21 снабдувач, а само во 2024 година се реализирани над 10.500 промени на снабдувач. Платформата Switch.mk беше надградена и веќе овозможува споредба и на динамички понуди, што е важно за промоција на конкуренција и транспарентност .

Паралелно, земјата направи исчекор во заштитата на ранливите домаќинства преку две национални програми: финансиска поддршка за зимските сметки и субвенции за инвестиции во енергетска ефикасност и обновливи технологии. Во 2025 година започна дистрибуција на 6.000 инвертер клима-уреди за граѓани со низок приход, со буџет од три милиони евра. Статистиката покажува дека енергетската ранливост и натаму е значаен предизвик, со 30,7% домаќинства кои не можат да обезбедат соодветно затоплување, но државните мерки значително го ублажуваат товарот врз најзагрозените групи .

РЕКЛАМА

Во делот на обновливите извори, Македонија воспостави електронски регистар за гаранции на потекло (ГО), кој од април 2025 е оперативен и ги зголемува транспарентноста и довербата на инвеститорите во зелената енергија. Ова е важен чекор за интеграција со европските пазари и за развој на домашно производство на чиста енергија . Во енергетската ефикасност, новата законска рамка е усогласена со европските директиви и веќе се спроведува тригодишниот план за реновирање на јавните објекти со годишна обврска од 3% .

Иако земјата бележи напредок, извештајот укажува на потребата од забрзано воспоставување на системот за мониторинг, верификација и известување на емисиите (MRVA), кој засега не е имплементиран, како и редовно подготвување извештаи за сигурност на снабдување со електрична енергија.

Во поширок регионален контекст, Македонија е веднаш зад најуспешната Молдавија. Молдавија со 74% останува најдобро рангирана земја, особено благодарение на силниот напредок во декарбонизацијата и сигурноста на снабдувањето. Србија и Македонија го делат второто место со 63% и покажуваат најголем реформски замав во Западен Балкан, додека Црна Гора со 58% и Албанија со 50% имаат умерен напредок. Косово (46%) и особено Босна и Херцеговина (26%) значително заостануваат, што го продлабочува јазот меѓу земјите од регионот .

Извештајот недвосмислено ја позиционира Македонија како еден од најконзистентните реформски партнери на Енергетската заедница. Со продолжување на тековните реформи и затворање на преостанатите празнини, особено во климатската регулатива и сигурноста на снабдувањето, земјата може да стане меѓу првите во регионот што ќе ги исполни условите за целосна интеграција во европскиот енергетски пазар.

ОбластОценка 2025Клучен напредок
Вкупна имплементација63%Македонија е над ЕЗ просекот (53%) и меѓу најуспешните земји во регионот.
Пазари и интеграција61%Нов Енергетски закон; 21 активен снабдувач; 10.553 промени на снабдувач; унапредена Switch.mk со динамички понуди; вклучени 17 агрегатори.
Декарбонизација / ВЕИ50%Воспоставен електронски регистар за гаранции на потекло (ГО); потребна е транспозиција на REDII критериумите за одржливост.
Енергетска ефикасност52%Усвоен нов Закон за енергетска ефикасност; 3% годишна обврска за реновирање на државни згради; усвоен трогодишен план.
Емисии / ETS / MRVA0%Подготвени нацрт-закони за MRVA, но не се усвоени; нема имплементација на мониторинг и верификација.
Сигурност на снабдување41%Делумна транспозиција на Регулативата 2019/941; нема редовни извештаи за сигурност; потребни планови за ризик-подготвеност.
Заштита на потрошувачи / Енергетска сиромаштија(дел од пазарниот сегмент)Две национални програми; субвенции за сметки; поддршка за ВЕИ и ефикасност; 6.000 инвертери за ранливи домаќинства.
Институции / Регулатори76%MEPSO сертифициран TSO; активна регулаторна функција; нова сертификација покрената во 2025.

Извор: Energy-community.org

Сподели:

Добивај ги најважните вести на е-маил

Со кликање на „Претплати се“, потврдувате дека сте ги прочитале и се согласувате со нашатаПолитика за приватност иУслови за употреба