Колку чини литар бензин во Европа во август 2025

Додека европските возачи масовно патуваат низ континентот ова лето, ги пречекуваат сосема различни сцени на бензинските пумпи. Во август 2025 година, цената на бензинот (Еуро‑95) драстично се разликува од земја до земја: Данска е најскапа, додека Бугарија останува најевтина. Разликата надминува 70 евро центи по литар — одраз не само на пазарните услови, туку и на даночната политика, енергетските стратегии и економската реалност.

Во Данска, цената достигнува 1,98 € по литар, највисока во ЕУ за овој месец. Зад неа се Холандија (1,91 €), Грција (1,75 €) и Германија (1,73 €) — земји познати по високи еколошки даноци и силна климатска агенда. Од друга страна, Бугарија (1,23 €), Малта (1,34 €), Кипар (1,36 €) и Полска (1,38 €) нудат значително поевтино гориво.

Но што ја предизвикува оваа огромна разлика? Иако глобалната цена на суровата нафта (околу 67–70 $ за барел) има одредено влијание, најголемата улога ја играат локалните даноци. Во Данска, давачките (вклучувајќи карбонски такси и ДДВ) претставуваат над 65% од крајната цена. Наспроти тоа, во Бугарија даночниот товар е значително понизок.

РЕКЛАМА

Покрај тоа, цените се обликувани и од трошоците за транспорт и дистрибуција, валутните курсеви, инфраструктурата, побарувачката, и во некои случаи, државните субвенции или ограничувања.

Во продолжение е прикажана табела со просечните цени на бензинот во земјите на ЕУ за август 2025, со објаснување што ја определува цената во секоја земја:


ДржаваЦена (€/л)Главен фактор кој ја одредува цената
Данска1,98Високи даноци, еколошки давачки
Холандија1,91Високи акцизи, климатски политики
Грција1,75Фискален товар, увозна зависност
Германија1,73Еколошки данок, ДДВ и акцизи
Ирска1,72Високи даноци и транспортни трошоци
Италија1,71Комбинирани давачки и регионални разлики
Португалија1,70Увозно зависна, високи такси
Франција1,69Карбонски данок, инфраструктура
Финска1,62Даночна политика, долг транспорт
Естонија1,60Помал пазар, високи фиксирани трошоци
Белгија1,54Стабилна но висока даночна структура
Австрија1,53Умерени даноци, но високи логистички трошоци
Шпанија1,49Умерени давачки, голема побарувачка
Унгарија1,48Регулаторна контрола и даноци
Хрватска1,47Туристичка сезона и побарувачка
Словенија1,44Умерени давачки, пазарна стабилност
Чешка1,41Економски баланс, ниски транспортни трошоци
Романија1,38Државна политика за ниски цени
Полска1,38Валутен курс и субвенции
Кипар1,36Географска изолираност, но ниски такси
Малта1,34Субвенционирана цена
Бугарија1,23Најниски даноци, државна поддршка

Овие разлики не се само резултат на пазарната логика — тие се одраз на национални приоритети и стратегии. Западна и Северна Европа, генерално побогати региони, го користат горивото како алатка за финансирање на еколошките политики и стимулирање на електрични возила. Источна и Јужна Европа, со помали буџети и поранливи домаќинства, се фокусираат на достапноста и социјалната стабилност.

Додека ЕУ продолжува со својата енергетска транзиција преку стратегиите Green Deal 2050 и REPowerEU, овие разлики ќе продолжат да се продлабочуваат или евентуално ќе се урамнотежат преку заедничка фискална политика и технолошка трансформација.

За сега, едно е јасно: во која земја возите во Европа, директно влијае на тоа колку ќе платите за секој литар бензин — понекогаш и до 75 центи разлика.

Енергетика 24

Сподели:

Добивај ги најважните вести на е-маил

Со кликање на „Претплати се“, потврдувате дека сте ги прочитале и се согласувате со нашатаПолитика за приватност иУслови за употреба
WordPress Ads