Берлин. 24 септември 2025 – Германската енергетска транзиција, иако досега постигна големи успеси во зголемувањето на капацитетите од обновливи извори, се наоѓа на крстопат и бара суштинска промена на политиката. Најновиот мониторинг извештај, изработен од BET и EWI по налог на Министерството за економија и енергија, укажува на сериозни празнини во постојните сценарија за идниот развој.
Според извештајот, производството од соларни и ветерни капацитети често создава дисбаланси: во периоди со поволни услови се произведува далеку повеќе од реалните потреби, додека во денови без сонце и ветер снабдувањето се одржува исклучиво преку фосилни горива или увоз. Тоа создава високи дополнителни трошоци за инфраструктура, складирање, проширување на мрежата и резервни капацитети. Дополнително, милијарди евра се трошат за управување со мрежни заглавувања, што на крај ги плаќаат домаќинствата и индустријата преку повисоки сметки за струја.
Документот предупредува дека високите енергетски цени стануваат товар за германската индустрија и за малите и средни претпријатија, а истовремено државниот буџет е принуден да интервенира со субвенции за да ја зачува социјалната издржливост. Се истакнува и дека прекумерната регулација со над 15.000 правни норми создава неефикасност и административна блокада, со што е загрозена и сигурноста на снабдувањето – една од најголемите придобивки на германската индустриска историја.
Министерството за економија и енергија, предводено од Катерина Рајхе, затоа предлага пакет од 10 клучни мерки за нова, поекономична и поконкурентна енергетска политика:
- Реалистично планирање на производни и преносни капацитети врз основа на вистинските потреби.
- Укинување на оперативна поддршка и субвенции во услови на негативни цени.
- Координирано проширување на мрежите, обновливите извори и флексибилноста.
- Создавање пазар за резервни капацитети кој ќе биде технолошки неутрален.
- Забрзана дигитализација и воведување на паметни броила со јасни ценовни сигнали.
- Германија да остане единствена ценовна зона за електрична енергија.
- Ограничување на поддршката само на економски одржливи технологии – цените да се формираат на пазарни механизми.
- Насочена поддршка за истражување и иновации, особено во дигитализација, вештачка интелигенција и електрификација.
- Прагматично зголемување на капацитетите за водород, со прифаќање и на нискојаглеродни решенија, а не само „зелен водород“.
- Вклучување на технологии за фаќање и складирање јаглерод во законодавството, со инвестиции за тешко декарбонизирачки сектори.
Во европскиот контекст, Германија најавува поблиска координација со своите партнери преку заеднички проекти и институции како Советот на енергетски министри со Франција и регионалните иницијативи околу Северното Море. Целта е искористување на потенцијалот за намалување на трошоците преку подобра интеграција на европскиот енергетски пазар.
„Потребни се прагматизам, пазарна рационалност и поширока технолошка отвореност за да се обезбедат благосостојба, работни места и климатски цели за идните генерации,“ се наведува во извештајот, кој завршува со апел за целосна економска анализа на трошоците на енергетскиот систем – нешто што досега недостасувало во процесот на донесување одлуки.